Zelf een plantenhanger knopen van zpaghetti (macrame)

Het regent pijpenstelen! Tijd voor een leuk DIY project binnenshuis: een plantenhanger knopen van zpaghetti. Het is eigenlijk een vervolg op een ander artikel waar ik al enige tips en gratis patronen gaf voor verschillende macramé plantenhangers.






Macrame: terug van weggeweest


Het vorige artikel over macramé heette ook al het "zelf knopen van een plantenhanger". Hierin vind je gratis macramé patronen voor verschillende plantenhangers en tips, maar geen eigen beschrijving voor het maken van een plantenhanger. Vandaar dat het mij wel leuk leek om een eenvoudige uitleg te maken hoe iedereen zo´n mooie plantenhanger zelf kan maken.

Eigenlijk dacht ik dat het een beetje ouderwets was om met macramé bezig te zijn, maar wat blijkt: het is één van de woontrends voor 2015. Het oude artikel over de plantenhanger op mijn blog is, al sinds het begin, de populairste qua aantal bezoekers (meer dan 4000!).

Zpaghetti alternatief voor macramé touw


Deze plantenhanger heb ik gemaakt met zpaghetti in plaats van macramé touw. Zpaghetti kun je maken van t-shirts of een oud hoeslaken (zie ook mijn artikel: zelf een kerstkrans maken met zpaghetti). Je knoopt eigenlijk met stof, hierdoor wordt het iets meer elastisch maar is het ook fijner (het is zachter voor je handen) om mee te knopen. Ook is zpaghetti of textielgaren verkrijgbaar online in heel veel verschillende kleuren. Dit is de eerste keer dat ik zpahetti heb gebruikt om een plantenhanger mee te knopen. Ik vond het erg fijn om mee te werken en het resultaat is ook mooi geworden. Zeker voor herhaling vatbaar!

Een eenvoudige plantenhanger knopen


De namen van de knopen zal ik in het Engels en in het Nederlands geven. Onderaan dit artikel vind je verschillende Youtube videos waarin elke knoop apart wordt uitgelegd. Ook kun je kijken naar de tekeningen van de knopen voor uitleg.

Benodigdheden voor een plantenhanger:

  • 4 draden van 4 meter
  • 4 draden van 5 meter
  • 2 draden van 1 meter
  • houten gordijnring
  • (optioneel) houten kralen





















Haal de 8 lange draden door de ring en vouw de draden dubbel in het midden. Daarna gebruik je één van de kortste draden om een wikkelknoop/ "wrap knot" te knopen, om de 8 draden heen, zodat de lange draden niet meer kunnen bewegen.






Hierna volgt de "crown knot"/kruisknoop. Deze knoop heb ik al eerder gebruikt om een flostouw te maken voor de hond. De 8 draden splits je op in 4 groepen, elke groep heeft 2 korte en 2 langere draden. Met deze 4 groepen knoop je de crown knot 5 keer.







Met elke groep van 4 draden ga je 8 keer een "square knot"/weitasknoop knopen. De korte draden gaan in het midden en met de buitenste lange draden maak je 8 keer een weitasknoop.
Dit herhaal je voor alle 4 de groepen.



Daarna 15 keer een gedraaide weitasknoop/"half square knot".
Dit herhaal je voor alle 4 de groepen.





















Vorm vier nieuwe groepen touw door 2 touwen (1 lange, 1 korte) te pakken van 1 groep en 2 touwen (1 lange, 1 korte) van de groep ernaast te pakken. Maak een verspringende weitasknoop/"alternating square knot" met elk van de 4 groepen.

Op dezelfde manier als hierboven maak je nog een keer een verspringende weitasknoop, met weer een nieuwe groep van 4 touwen. Dit herhaal je voor elke groep. Je plantenhanger is bijna klaar!



Je eindigt met een "wrap/gathering knot" door het overgebleven kortste draad te gebruiken. Aan elk uiteinde van de draden kun je houten kralen rijgen, alleen een knoop erin maken of gewoon los laten hangen.






Natuurlijk heb je ook iets nodig om ín de plantenhanger te doen. Ik heb een mini tuintje in een vissenkom gemaakt, met vetplanten uit de tuin. Dat is weer eens wat anders dan een hangplant!


*Update: Op hippiemoments.com verkoop ik macramé patronen die je direct kunt downloaden. 



Nu nog een mooi plekje uitzoeken en ophangen die mooie plantenhanger!




De beloofde "Youtube tutorial videos" voor de macramé knopen: